tiistai 18. kesäkuuta 2013

Tarina päivässä/kesäherkku

Minulle kesäherkku on ehdottomasti käristetty makkara. Yllätyin oikein, kuinka usein sen ihana maku on mielessä, suorastaan kielellä.Ajattelen sitä siis usein. Makkarassa täytyy olla pari viiltoa, eikä haittaa yhtään, että se on todella hyvin paistunut. Ei kuitenkaan palanut. Rasvaa saa tirskua viilloista.Päälle vielä vahvaa sinappia. Makkaran herkullisuus on juuri siinä, että syön niitä vain muutaman kesässä, en viittäkään. Mutta jo se, että niistä voi uneksia ja tuntea maun suussaan, riittää, melkein koko kesäksi. Onhan herkkua sen verran maistettava, ettei pääse unohtumaan.

Toinen herkku on kesäjäätelö. Tarkoittaa nimenomaan irtojäätelöä. Yksi pallo riittää, koska useamman syönti ei tahdo onnistua, kun oikein nautiskelee. Irtojäätelössä on se paha puoli, että sitä ei juurikaan kuljeteta kotiin, eli se on syötävä heti ostettua.
Olin 15-kesäisenä jäätelönmyyjänä kesän. Sain rapsia laatikot. Söin jäätelöä todella paljon, mutta ihme juttu, siihen en ole kyllästynyt. Silloin oli vain mansikka, vanilja ja suklaa. Nyt makuja on pilvin pimein. Herkkujani ovat mm. mango-meloni ja rommi-rusina.
Nuorin tyttäreni lupasi pienenä, että hän syöttää minulle jäätelöä, kun olen vanhana sänkypotilaana. Kyllä minulla tulee olemaan mukavaa!

5 kommenttia:

  1. Minulle makkara ei maistu. Yhden syön yleesä juhannuksena ja se riittää.
    Mutta jäätelö.... nami, vanhanajan vanilja se on mun maku :)

    VastaaPoista
  2. Kaikki kelpaa...niin makkarat ja jätskit kuin muutkin herkut, ainakin nyt...kurkkaa sivuilleni.
    Hyvää Juhannusta Maca sinulle!!

    VastaaPoista
  3. Makkara kuuluu ehdottomasti kesään! Mun lempparijätskiäni on suklaajäätelö. Onneksi nykyään jokin raja tulee vastaan siinäkin syömisessä, heh. Pitääkin tyttärilleni sanoa, että mua tulee kanssa ruokkia ja helliä sitten vanhempana petipotilaana ja vaikka istuisin petinkin reunalla, suklaajäätelöllä. Mukavaa juhannuksenaikaa!

    VastaaPoista
  4. Hyvää Juhannusta ja makkaraa grillataan ellei sada kaatamalla ja lohikin pitää savustaa :)

    VastaaPoista
  5. Grillimakkara on aito kesän maku!
    Jäätelö on minulla joka kauden herkku. Vanhanajan vanilja on ainutlaatuista.

    VastaaPoista

Kiva kun kävit!